Technieuws:


Zaterdag, 07-07-2018: Welke wielset voor in de bergen (Willem)

Ik ben toe aan nieuwe wielen. Wie heeft er onlangs nog een goede test gezien van racewielen?

Dinsdag, 15-05-2018: Reactie op Bandentest juni 2018 (Roel)

Ik ben zeer te spreken over Schwalbe Durano banden.

Hiermee heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad.


Zondag, 13-05-2018: Bandentest TTour Magazin (Harry)

Bandentest juni 2018

Na bijna 2 jaar werd het blijkbaar weer tijd voor een nieuwe bandentest in Tour Magazin. Bij de vorige test werden voor het eerst 25 mm banden getest en blijkbaar zijn bredere banden inmiddels zo gewoon geworden, dat in deze test 28mm banden als standaard werden gebruikt; Tour claimt wel dat de resultaten voor 23 en 25mm banden niet veel anders zullen zijn, gezien de gelijke opbouw van de banden.

Maar behalve de breedte lijkt er weinig te zijn veranderd in de afgelopen periode: nog steeds voeren Continental met de GP4000 S II en Schwalbe met de One het peloton aan. Conti scoort wat beter op rolweerstand en lekbescherming, Schwalbe op gewicht en grip op nat wegdek. Merkwaardig genoeg, bleek Michelin te ontbreken in deze test.

Bij de tubeless banden staat de Schwalbe Pro One op eenzame hoogte (hier geen Conti en opnieuw geen Michelin getest).

Als laatste nog een opmerking over het gebruik van brede banden op smalle velgen en omgekeerd in het artikel: brede banden op smalle velgen is goed mogelijk, maar smalle banden op brede velgen (23mm op velgen met binnen-breedte van meer dan 17mm) zou vermeden moeten worden


Woensdag, 07-03-2018: Een wandelende buitenband? (Wiebe)

De lezers van de ritverslagen op de website van Club Bello hebben kennis kunnen nemen van mijn 2 x 2  lekke ATB binnenbanden van het voorwiel tijdens de zondagsritten op 25 februari en 3 maart jl. De lekkage deed zich bij alle vier banden voor bij het ventiel. Dat leek uitgescheurd uit de band.
Omdat niet alleen ikzelf, maar meerdere Bello ’s hun dienstvaardigheid hebben betoond om de lekke banden te vervangen, leek het uitgesloten dat een verkeerde montage de oorzaak van de lekkage zou kunnen zijn. De vraag naar de oorzaak dus maar voorgelegd aan mijn fietsenmaker in Eerbeek.
Die, Mark, meende zich te herinneren dat hij dat wel eens eerder had meegemaakt.  Gravend in zijn geheugen kwam naar boven dat de oorzaak zou kunnen zijn dat door ouderdom en/of intensief gebruik de buitenband te ruim om de velg kwam te liggen waardoor hij tijdens het fietsen min of meer ging “ wandelen “. Tijdens die "wandeling" zou de binnenband worden meegenomen met als gevolg dat het ventiel uit de band werd gescheurd.
Het lijkt mij een plausibele verklaring.   
Dus dinsdag een nieuwe binnenband en een nieuwe buitenband aangeschaft en, om het geheel netjes af te ronden, gelijk ook maar een nieuw velglint.
De test van al dat nieuwe materiaal vond vandaag plaats tijdens de laatste ATB-tocht van het seizoen met de Veluwerijders. En deze keer doorstond de binnenband de beproevingen van een prachtige route langs slootkanten en boomwallen met koffie bij bakker Bril in Voorst, probleemloos.
Pia, die enkele keren telefoon kreeg en steeds vreesde dat ze mij aan de telefoon kreeg met de vraag om mij in stad of ommelanden op te pikken, hoefde dus niet in aktie te komen.
Mocht ooit iemand eenzelfde soort lekkage van de ATB binnenband  constateren, herinner je dan  hetgeen mij is overkomen en de waarschijnlijke oorzaak daarvan. Getekend, Wiebe

 

Woensdag, 15-11-2017: Helm na 3 jaar vervangen (of toch niet)? (Harry)

Over het algemeen raden de fabrikanten van fietshelmen aan om deze na zo’n 3 jaar te vervangen omdat door de inwerking van zonlicht, temperatuurschommelingen en zweet de beschermende werking bij een valpartij niet langer kan worden gegarandeerd. Gelukkig staat er in het decembernummer van Tour Magazine een test van gebruikte helmen (van bekende merken) die ons een duidelijk antwoord geeft op de vraag of dit nou echt nodig is

In deze test worden de testresultaten van gebruikte helmen (met duidelijke gebruikssporen: ze hebben dus niet 6 tot 9 jaar op de plank gelegen), vergeleken met de resultaten die dezelfde helmen scoorden toen ze nieuw werden getest.
De meest belastende test in het EU testprotocol is de zg. stoeprandtest: daarbij mag de belasting op het hoofd de 250 gram niet overschrijden. Nieuw scoorden de helmen tussen 63 en 111 afhankelijk van het merk/type, gebruikt kwam daar gemiddeld 10 gram bij. M.a.w. als je geen val hebt gemaakt en de helm ook niet tijdens transport hebt gekraakt, geeft een “oude” helm dezelfde bescherming als een nieuwe en is vervanging vanwege veiligheid dus niet nodig. Hoe dat met de esthetiek zit mag ieder voor zichzelf bepalen


Maandag, 02-10-2017: Vittoria Corsa Speed Open, wie durft? (Harry)

Volgens Tour-Magazin van oktober is Vittoria er in geslaagd een band te produceren met een aanzienlijk lagere rolweerstand dan de Continental GP4000SII of de Schwalbe One Pro: bij 35km/u en een totaalgewicht van 85kg zou het voordeel maar liefst 5-6W zijn en dat verschil is groter dan tussen een “gewoon” en een zeer goed scorend aerowiel en ook voor eenvoudige amateurfieters als wij goed merkbaar. De band is eigenlijk gemaakt om tubeless te gebruiken, maar kan ook gewoon met binnenband worden gebruikt.
Dus waarom niet meteen besteld?
De rubber-slijtlaag van de Vittoria is maar 0,8mm dik en dat is zo’n 3 keer dunner dan gebruikelijk; Vittoria claimt dat de levensduur toch even lang is als gebruikelijk bij andere banden door het gebruik van grafeen-nanodeeltjes; ook de lekbescherming zou minder goed zijn dan we gewend zijn van Conti-banden en, omdat de band eigenlijk gemaakt is voor tubeless gebruik, is ook de montage wat lastiger. Zelf wacht ik nog maar even af tot er wat meer praktijkervaring met de band is opgedaan, want op een grotere kans op lekke banden onderweg, met een band die lastig te monteren is zit ik niet te wachten, maar wie weet is er een Bello die wel graag 1km/u sneller wil zijn en het risico van lekke band of mindere levensduur acceptabel vindt.

Woensdag, 12-07-2017: Zonnig Zicht (Roel)

Hallo Mensen,

Nu ik wat minder tijd besteed aan fietsen heb ik de gelegenheid wat meer te lezen.
Zo kwam ik een artikel tegen over een onderwerp dat voor velen van ons interessant kan zijn.
Velen van ons gebruiken een leesbril.
Nu is er een fiets-zonnebril met een leesgedeelte:dus een fietsbril  met bifocale glazen zowel voor racefiets als voor MTB.
Info:  LEDS-SPORT.NL
Deze bril vind ik ook betaalbaar.
Prijs: € 59,95
Ik hoop dat iemand iets aan deze informatie heeft.


Roel
 

Zondag, 11-12-2016: snelheidsmagneetje (Arre)

Harry,

De oplossing van het magneetjes probleem is mogelijk het ontwikkelen van een sterk magnetisch ventielringetje ipv een ventieldopje. Past altijd op standaard schroefdraad van binnenband, is wat  groter van omvang te maken voor voldoende magnetische kracht en bevind zich altijd op de juiste plaats (nl direct op de velg) want is onafhankelijk van ventiellengte.
Nu nog even iemand zoeken die zoiets maakt en vervolgens moet het goed in de markt worden gezet.
(Rijck, nog ambities?!)

Zondag, 11-12-2016: Magnetisch ventieldopje (Harry)

Af en toe word je blij van nieuws dat iemand een elegantere oplossing heeft gevonden voor een bestaand probleem. Fietscomputers hebben magneetjes nodig voor de snelheids- en cadans-sensoren. Voor de cadans bestond er al langer een klein rond magneetje dat je (magnetisch uiteraard) aan de binnenkant van de crank op de as van de trapper kon bevestigen; zo was je definitief verlost van de ontsierende tie-wraps die anders nodig waren voor de bevestiging van het magneetje.
Dit voorjaar kwam Schwalbe een magnetisch ventieldopje dat de karakteristieke spaakmagneet zou kunnen vervangen, waardoor je fiets er toch weer wat fraaier uit ziet. Meteen besteld uiteraard en na de nodige vertraging in levertijd voor de zomer nog gemonteerd.
Bij de montage werd al duidelijk dat het magneetje niet al te sterk was (om geen sterkere woorden te gebruiken); de plaatsing van de sensor werd daardoor uiterst kritisch en de afstand tussen sensor en magneetje idem dito, maar na een hoop gepiel werkte het naar behoren. Tot vandaag dus, want toen ik na een lekke band de binnenband had vervangen door een binnenband met dezelfde ventiellengte, maar van een ander merk, bleek er toch voldoende “speling” te zijn in de maatvoering om ervoor te zorgen dat vanaf dat moment de snelheidssensor het magneetje niet meer zag langskomen. Met ander woorden: inmiddels ben ik wat minder blij; het magnetisch ventieldopje was en is m.i. nog steeds een goed idee, maar de uitvoering van Schwalbe laat te veel te wensen over. Inmiddels ben ik weer over op de vertrouwde spaakmagneet in de hoop dat iemand in de toekomst tot een betere uitvoering komt.

 

Woensdag, 21-09-2016: Standaard voor schijfremmen? (Harry)

In de herfst van 2014 begon een testperiode voor schijfremmen in het profpeloton met de bedoeling die test op grotere schaal voort te zetten in 2015, waarna, bij goede resultaten, schijfremmen zouden worden toegestaan vanaf 2016 of 2017. Maar zoals we allen weten kwam er in april 2015 een abrupt einde aan de testperiode na een open brief van Francesco Ventoso aan de UCI waarin hij de remschijf van een collega verantwoordelijk stelde voor de diepe vleeswond die hij aan een valpartij had overgehouden en en passant de UCI het verwijt maakte de veiligheid van renners achter te stellen bij de commerciële belangen van de fabrikanten.

Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en volgens Tour-Magazine zijn verschillende onafhankelijke onderzoeken elk tot de conclusie gekomen dat de verwondingen van Ventoso onmogelijk door een remschijf veroorzaakt kunnen zijn. Een vraagje voor de complotdenkers: zou het toeval zijn dat Ventoso met Campagnolo reed en dat Campagnolo op dat moment nog ver was van een productierijpe schijfrem?
De verwachting is dan ok dat de UCI binnenkort zal aankondigen dat de testperiode in 2017 (met enkele cosmetische aanpassingen als face-saver voor de UCI) wordt hervat met als doel formele goedkeuring voor het seizoen 2018 of 2019.

Ook op het technisch-politieke vlak hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan en zijn partijen het er eens geworden over de specificaties voor de neutrale materiaalwagen: schijven (voor en achter) krijgen een diameter van 160mm en wielen worden uitgerust met steekassen van 12mm diameter. Profteams mogen afwijkende maten gebruiken, maar kunnen dan geen ondersteuning krijgen van de neutrale materiaalwagen en daarmee is dus de de facto standaard voor de toekomst bij de profs, en daarmee ook voor de consumentenmarkt, gezet. Wellicht iets om rekening mee te houden als de aanschaf van een racefiets met schijfremmen op korte termijn wordt overwogen.

Zelf heb ik intussen last van de wet van de remmende voorsprong met schijven van 140mm en snelspanners, maar ook daarmee valt goed te leven.

 

Donderdag, 01-09-2016: Bandentest (Harry)

In het september-nummer van het tijdschrift Tour Magazine zijn de op dit moment beschikbare banden voor racefietsen weer eens getest, en geheel in de tijdgeest, deze keer in de 25mm uitvoering.
Eindelijk hebben Schwalbe en Michelin het gat in rolweerstand met Continental weten te dichten; sterker de beste Schwalbe (One 25) en de beste Michelin (Power Competition 25) banden scoren zelfs marginaal beter (1 tot 3W afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek) dan Conti’s Grand Prix 4000 S II 25. Geen van beide komt echter in de buurt van de lekbescherming die Conti biedt, dus voor de zoveelste maal op rij is de Grand Prix 4000 S de winnaar in de test, nu dus als GP 4000 S II.
Voor de volledigheid: Hutchinson (Fusion 5 Galactik 25 TL) en Vittoria (Corsa 25) zijn niet alleen veel duurder, maar hebben een nog veel slechtere lekbescherming dan Schwalbe en Michelin; zeker geen aanraders dus.

 

Dinsdag, 26-07-2016: 10-speed kettingen (Harry)

Arre,

Vanwege het “uitspoel-effect” kunnen geen al te harde conclusies getrokken worden uit mijn oude resultaten met 10-speed kettingen. Op zijn hoogst zou je kunnen vermoeden dat KMC kettingen af fabriek worden geleverd met een dikkere olie of vet dat minder makkelijk uitspoelt in een kettingreiniger of dat de coating die KMC zegt aan te brengen toch enige bescherming biedt tegen “droge” slijtage. Zelf heb ik wel weer een KMC ketting gemonteerd op mijn oude fiets, maar voordat mijn zoon die versleten heeft, zijn we wel een groot aantal jaren verder.

De resultaten in laboratoriumtesten door fietsbladen lijken de voorkeur te geven aan Shimano, waarbij DuraAce en 105 duidelijk beter scoren dan Ultegra (zowel in Fiets als in Tour). KMC kwam als winnaar uit de bus in een echte praktijktest bij Fiets.

Bij gebrek aan betere informatie zou ik zelf (volledig wetenschappelijk onverantwoord) toch voor KMC kiezen, al was het maar omdat geen van de 10 Shimano-kettingen zelfs maar in de buurt kwam van het ene resultaat met KMC.

 

Dinsdag, 26-07-2016: 10 speed ketting (Arre)

Is nu de vraag of voor diegenen die nog met 10 speed rijden de KMC ketting de voorkeur verdient of nu toch ook een Shimanoketting.
 

Zondag, 24-07-2016: Weg met de kettingreinigers (Harry)

Mijn vorige bijdrage aan Bello-TechNieuws is al weer enige tijd geleden en dat is eigenlijk goed nieuws. Helaas is die bijdrage niet meer zichtbaar; daarom eerst maar even een korte samenvatting daarvan zodat jullie de uitkomsten van mijn nieuwe experiment zelf op waarde kunnen schatten:
Die vorige bijdrage ging over de levensduur van kettingen, de teleurstellende ervaringen met 10 Shimano kettingen (7* Ultegra, 3* Dura Ace; gemiddeld nog geen 3800km) en een verrassend goed resultaat met slecht ‘één KMC ketting (7700km). Al die kettingen waren voor 10-speed en dat beloofde niet veel goeds voor de levensduur de 11-speed kettingen op mijn nieuwe fiets.
Maar, uit het feit dat de vorige bijdrage stamt uit november 2014 kan worden opgemaakt dat dat dus 100% mee valt. De oorspronkelijk gemonteerde KMC ketting (KMX-11SL) kwam slecht uit de testen van het Duitse blad Tour, dus de verwachtingen waren niet hoog gespannen; echter die ketting was te kort (de fietsenmaker had wel een grotere cassette gemonteerd, maar de ketting niet vervangen), dus al snel vervangen door een wel goed geteste Ultegra 11-speed ketting.
Omdat het leven zonder experimenten een stuk saaier is dan met, besloten om deze ketting nooit te reinigen in een ketting-reiniger maar uitsluitend zo goed mogelijk schoon te vegen met een droge doek en dan op z’n Maartens te smeren (een fractie van een druppel olie op elke rol) en dat dan elke 250km (in de praktijk werd dat eerder elke 350-500km). Het resultaat was ver boven mijn verwachtingen, nl. ruim 8800km voordat de vervangingsgrens van 0,75% rek was bereikt.
Blijkbaar is het negatieve effect van olie uitwassen uit de ruimte tussen pin en rol vele malen sterker dan het positieve effect van een echt schone ketting: zelfs extreem dunne olie als Innotech 105/107 (verdund in solvent dat vervolgens verdampt) is blijkbaar niet in staat om voldoende door te dringen in de ruimte tussen pin en rol.
Vandaar mijn conclusie: weg met de kettingreinigers (of die nu door BBB, ParkTools, KettenMax, MucOff of wie dan ook worden gemaakt).
 
Mijn nieuwe ketting is opnieuw een Ultegra en zal dezelfde behandeling ondergaan; als er geen calamiteiten zijn kan ik dus weer minstens anderhalf jaar vooruit en als dat zo is, is dat dan geen reden om dat t.z.t. in TechNieuws te melden

 

 

Meld je hier aan om een e-mail te onvangen als er technieuws op de website wordt gezet.
Geef hieronder je e-mailadres om je aan te melden (opt-in):





Afmelden voor deze service (opt-out) kan altijd door in de toegestuurde e-mail op de afmeldtekst te klikken.